Nečekané odhalení tajemství díla Raffaela Santiniho

Nečekané odhalení tajemství díla Raffaela Santiniho

Foto: Public domain (neznámý autor), Wikimedia commons

Publikováno:
3 min
Pamatujte, že každý komentář bývá zprávou o komentujícím.
Děkujeme za vaše komentáře.

Nová technika spočívající v analýze rozpoznávání obličejů odhalila, že obličeje na záhadné malbě se shodují s tvářemi na Santiniho obraze „Sixtinská madona“.

Překvapivá podobnost

Když sběratel umění George Lester Winward v roce 1981 koupil onen tajemný obraz, byl si téměř jistý, že jeho autorem není nikdo jiný než italský malíř a architekt v jedné osobě, Raffaell Santi, známý také jako Raphael. Záhadné dílo, přesahující výšku 80 centimetrů, bylo zákazníkům nabízeno bez uvedení autora. Při bližším prozkoumání tváří Panny Marie a malého Ježíše Nazaretského si Winward povšiml zvláštní podobnosti se dvěma postavami zcela jiného obrazu, respektive již zmíněné „Sixtinské madony“, nezměrně většího mistrovského díla z období renesance, dosahujícího výšky 195 centimetrů. „Sixtinskou madonu“ Santi dokončil v roce 1513. Rok vzniku záhadné malby byl však stejně neznámý jako její autor.

Jedná se o kopii, či ne?

Winward byl přesvědčen, že autorem obou děl je Santini, avšak jeho domněnka se odlišovala od většinového názoru odborníků. Ti se domnívali, že onen tajemný obraz, dnes známý pod názvem „De Brécy Todo“, je spíše viktoriánskou kopií díla mistra Santiniho. Winward celoživotně za svůj názor bojoval, a dokonce krátce před svou smrtí založil organizaci „De Brécy Todo“, kde umístil všechny obrazy své sbírky, včetně záhadného obrazu, jenž pojmenoval podle názvu společnosti. V roce 1997 Winward umírá a badatelé začínají rozkrývat tajemství neznámého díla.

Přelomové moderní technologie

V nedávné době učinili britští vědci z Nottinghamské a Bradfordské univerzity průlomový objev. Pomocí technologie, která je schopna za využití umělé inteligence analyzovat a následně rozpoznávat obličeje, dospěli k závěru, že obraz je s vysokou pravděpodobností skutečně dílem italského mistra. Počítačová technologie obraz zkoumá podstatně detailněji, než je viditelné pouhým lidským okem, neboť dílo porovnávala po jednotlivých pixelech. Autorem technologie, která výrazně přispěla k přelomovému odhalení, je Hassan Ugail, odborník na výpočetní techniku. Algoritmus technologie byl nejprve testován na milionech obrázků, kde na základě porovnávání jednotlivých rysů rozpoznával, v jaké míře je jeden obličej podobný druhému. Mezi rysy patří převážně fyzické atributy jako jsou tvary, barvy a textury obličeje.

Procentní soulad

Pokud jsou si dvě porovnávané tváře podobné z více jak 75 %, považuje je Ugailova analýza za identické. V případě zkoumaných obrazů technologie zjistila, že obě Madony jsou si podobné z 97 % a oba Ježíškové z 86 %. I přes mnohé dohady se jedná o jedno a to samé dílo, jehož autorem je skutečně Raffael Santi. Proč však bylo světoznámé dílo vytvořeno ve dvou lehce různých variantách, zůstává stále záhadou.

Reklama
Reklama