Tatra je druhou nejstarší stále existující automobilkou světa. Vyráběla i letadla
Na silnicích se denně prohání více než miliarda osobních automobilů i dalších vozidel. Mezi nimi jsou i vozy světově známé automobilky Tatra. Ta byla jedním z prvních automobilových závodů, který na světě vůbec začal fungovat.
Český sedlář dokázal z mála vytvořit světový podnik
Již na konci 19. století vznikla automobilka, jejíž věhlas je známý dodnes. Aby také ne, když se jedná o vůbec nejstarší automobilku celé střední Evropy. Na světě existují pouze dva závody, které ji při zakládání předběhly. A sice značka Peugeot a firma Daimler, která je v dnešní době známá pod jménem Mercedes Benz.
Za jejím založením stál Ignác Šustala. Kopřivnický sedlář, který vlastníma rukama dokázal postavit pojízdný kočár. Poptávka lidí po jeho práci byla obrovská. Již o několik let později dokázal se svými pomocníky vyrábět lehké venkovské vozíky, bryčky i koňské povozy. Již tehdy se jednalo o firmu, kterou v dnešní době známe pod názvem Tatra. Mezi tím, než podnik získal tento název, ale uběhla ještě spousta času.
Spojení s Raškou dalo automobilce nový směr
Šustala se pro rozvoj svých činností spojil s Adolfem Raškou a vytvořili mezinárodní společnost Ignatz Schustala & Comp. Mezi jejich výrobu patřily jak nákladní, tak také cestovní kočáry. Ty se vyvážely nejenom do okolí Kopřivnice, ale třeba i do Ruska. Firma během dalších let vyráběla nejen užitkové, nákladní či luxusní kočáry, zaměřila se také na speciální poštovní a železniční vozy. I přes nedostatek zkušeností se firma ve výrobě železničních vozů stala velmi úspěšnou. Bylo tak na čase přijít s novým konceptem a změnit i název podniku. Ten se v roce 1890 přejmenoval na Kopřivnickou společnost pro tovární vozy.
K největším změnám došlo v období od roku 1923. V té době byly vyráběny nejen motorové či železniční vozy a osobní i nákladní automobily. Automobilka se zaměřila i na výrobu letadel.
Dnešní název automobilka získala ve 20. letech 20. století
A kde se vlastně vzal název Tatra? Ten byl jednoduše inspirovaným pohořím na Slovensku. Automobilka tím mohla zároveň poukázat na to, že její vozidla jsou schopna zvládnout i ten nejnáročnější terén. Ještě předtím, než získala toto jméno, které známe dodnes, po první světové válce byla přejmenována na Kopřivnickou vozovku a. s.
Dnes je podnik součástí holdingu
Postupem času se Tatra začala orientovat na nákladní automobily, které se dodnes hojně využívají nejenom v těžařství či stavebnictví. Své místo si automobily našly i na trhu armádních nebo hasičských vozidel. Během více než stoleté historie došlo ke spoustě změn. A to i v oblasti vlastnictví. Od roku 2013 je firma součástí holdingu Czechoslovak Group a PROMET GROUP.