Teroristický útok během letu Philippine Airlines 434: Bomba stačila vybuchnout, jeden cestující bohužel nepřežil

Teroristický útok během letu Philippine Airlines 434: Bomba stačila vybuchnout, jeden cestující bohužel nepřežil

Foto: sdecoret / Depositphotos

Publikováno:
4 min
Pamatujte, že každý komentář bývá zprávou o komentujícím.
Děkujeme za vaše komentáře.

V době, kdy cestující nastupovali na letišti v hlavním městě Filipín Manile do letadla, zřejmě nikdo netušil, že se mezi nimi ukrývá atentátník. Ramzi Yousef, skrývající se za falešným italským jménem, svůj skutek naplnil. Jaká byla situace v letadle?

Letadlo bylo staré již 15 let, fungovalo však dobře

11. prosinec roku 1994 bylo ono osudné datum, kdy se let 434 společnosti Philippine Airlines musel vypořádat s nepřízní osudu a teroristickým útokem. Ono letadlo bylo již 15 let v oběhu, svou činnost zahájilo 17. února 1979.

V den svého posledního letu letadlo řídil kapitán Eduardo Reyes, který sloužil u tamního letectva. Dalším členem, který se mohl pochlubit tímtéž, byl i palubní inženýr Dexter Comendador. Jako druhý pilot letěl první důstojník Jaime Herrera. Všichni tito lidé měli nalétána svá léta a nedalo se říci, že by byli nezkušení.

Terorista pracoval nenápadně a efektivně

Ramzi Yousef, který bombu zkompletoval a položil, to měl dobře promyšlené. Časovač dá na čtyři hodiny, aby mohl vystoupit v Cebu, kde letadlo čekalo mezipřistání, a poté letadlo s bombou bude pokračovat již bez něho.

A tak nastoupil a krátce po odletu se vydal na toaletu s malou taštičkou. V botách měl všechno příslušenství, které potřeboval k dokončení bomby. Prohlídky s detektory kovů sice byly na denním pořádku, ale Ramziův úkryt odhalit nedokázaly. Jeho hodinky sloužily jako časovač, byly poupraveny. Následně ze všech součástek sestavil bombu a načasoval ji. Poté ji vrátil do tašky a šel na své místo.

Bylo mu přiděleno sedadlo, ale to mu nevyhovovalo. Pomocí lži, že chce mít lepší výhled, přesvědčil letušku, aby si mohl přesednout. Jakmile se jeho přání splnilo, bombu umístil do záchranné vesty pod sedadlem. Dokončil svůj let a jakmile letadlo doletělo do Cebu, vystoupil. Letadlo poté vycestovalo do hlavního města Japonska.

Reklama

Japonec, který seděl na sedadle nad bombou, se stal jedinou obětí

Obětí mohlo být více, avšak letadlo mělo zpoždění skoro tři čtvrtě hodiny kvůli přetížení na letišti. Plán byl postaven na tom, že během výbuchu se letadlo bude nacházet v místech, kde nebude možnost nouzového přistání na jiném letišti.

V tento den pan Haruki Ikegami, který vyráběl šicí stroje v Japonsku, vracel ze služební cesty. K jeho smůle usedl zrovna na místo, kde byla ona bomba. Po čtyřech hodinách od začátku letu jeho sedadlo explodovalo a on zahynul. Dalších deset lidí se zranilo. V letadle nastal zmatek, ale personál lidem nakázal, aby zůstali na svých místech pro případ, že by v letadle bylo více bomb rozmístěných dál od sebe. Cestující utíkající od místa výbuchu se tedy vrátili na svá místa.

Výbuch rovněž poškodil podlahu letadla. Škod mohlo být více, ale naštěstí letadlo nebylo navrženo standardně, a tak místo poškození kabiny s palivem byl poškozen pouze prostor určený k úschově nákladu.

Onen Japonec byl zaklíněný v díře. Pokoušeli se ho zachránit, než si uvědomili, že část větší část jeho těla, která visela z letadla, chybí. Navíc nereagování na podměty pracovníky utvrdilo v myšlence, že pasažér je mrtvý.

Jak tedy předejít další panice? Jedné z letušek bylo nakázáno, aby předstírala resuscitaci nešťastlivce. Přikryla ho dekou a nasadila mu kyslíkovou masku.

Část letadla, ve které došlo k výbuchu.
Část letadla, ve které došlo k výbuchu | Zdroj: Public domain, Wikimedia commons

Problémy s přistáním

Výbuch letadlo vychýlilo na druhou stranu, naštěstí byl zapnut autopilot a letadlo se vrátilo do původního stavu. Protože pilotům nebylo známo, co přesně se stalo a v jakém nebezpečí se všichni nacházejí, palubní inženýr byl vyslán na průzkum a zjistil poškození letadla. Piloti se rozhodli nouzově přistát v Okinavě, která byla nejblíže, přesněji na letišti Naha.

Ačkoli vyslali Okinavě zprávu Mayday, autopilot přestal fungovat a Okinava nevěděla, jaký druh zprávy obdržela. Kapitán nařídil prvnímu důstojníkovi, aby převzal řízení a autopilota pro jistotu deaktivoval, ačkoli se obával, že letadlo by se opět mohlo naklonit.

Následovalo řízené klesání letadla, aby se mohly zvládnout všechny ty zatáčky. Pilot také vypustil palivo, aby bylo letadlo snáze zvládnutelné. Letadlo bylo silně poškozeno, avšak hodinu po výbuchu bomby bezpečně přistálo na letišti Naha.

Podle jistých indicií policie vypátrala, že bomba byla sestavena krátce po vzletu v Manile. O měsíc později byl atentátník zatčen v Pákistánu a vydán do USA. Dostal doživotní trest v podobě 240 let za teroristický útok. Jeho komplicové, kteří ho kryli, dostali stejný trest.

Reklama
Zdroje článku:
Reklama