Tragédii letu Aeroflot 593: Děti v kokpitu a katastrofální chyba
Let Aeroflot 593 je tragickou ukázkou toho, kam až může vést nedostatečný výcvik pilotů a nedůsledné dodržování předpisů. K této katastrofě by jinak vůbec nemuselo dojít.
Stručná historie společnosti Aeroflot
Jedná se o jednu z nejstarších leteckých společností na světě. Byla založena v roce 1923 tehdejší ruskou vládou. Původně se nazývala Добролёт (česky Dobrolet). První komerční let proběhl mezi Moskvou a Novgorodem v roce 1923; v té době také společnost dostala svůj dnešní název a stala se hlavní ruskou leteckou společností. Za komunismu měl Aeroflot monopolní postavení a v Rusku jiná letecká společnost neexistovala. V Rusku byli piloti velmi váženými lidmi a tato práce byla výsadou, na kterou byli piloti velice hrdí. I v současnosti je společnost Aeroflot největší a nejvýznamnější leteckou společností v Rusku.
Po revoluci, když vzniklo nové Rusko, se Aeroflot snažil modernizovat svou flotilu a doplnit ji o nové stroje. V devadesátých letech proto nakoupil v té době velmi moderní Airbusy A310, které směli řídit pouze vybraní piloti, kteří hovořili plynně anglicky a měli potřebný výcvik. Z 3000 pilotů, které společnost měla, bylo vybráno pouze 16 pilotů, kteří řídili airbusy. Měli speciální výcvik a museli mít nalétáno tisíce hodin. Přesto však výcvik ruských pilotů nebyl v té době příliš kvalitní a společnost se více věnovala výcviku pilotů západních států, což se ale po tomto letu změnilo.
Let Aeroflot 593
Jednalo se o pravidelný linkový let z letiště Šeremetěvo (Moskva, Rusko) na letiště v Hongkongu.
Hlavní aktéři
Na palubě bylo asi 60 cestujících. Z nich bylo asi 40 Rusů, z toho asi 30 zaměstnanců společnosti, zbývající pasažéři byli obchodníci z Hongkongu a Thajska. Hlavními aktéry byli zastupující pilot Jaroslav Kudrynskyj, jeho dcera Jana a syn Elther. Hlavním kapitánem byl Dmitrij Danilov.
Počátek letu
23. března 1994 – Letadlo odstartovalo v 16:47 z letiště v Moskvě. Velící kapitán Danilov odřídil letadlo při vzletu a poté jej předal zastupujícímu pilotovi, který jej přepnul na autopilota. Jana a Elther letěli na svůj první výlet do ciziny, jejich tatínek byl oním zastupujícím pilotem.
Děti se v letadle nudily a zhruba v polovině letu se jejich otec zeptal, zda by si je mohl vzít na návštěvu do kokpitu. V té době bylo takové chování velmi běžné; piloti si běžně brali hosty do kokpitu, avšak po 11. září 2001 tam nesmí nikdo kromě pilotů.
Rozhodně ale nebylo běžné, aby hosté směli řídit letadlo. Hrdý otec ukázal dětem celý kokpit a veškeré letecké vymoženosti, poté nechal svou dceru, aby si sedla na jeho místo, a nastavil autopilota tak, aby si Jana myslela, že letadlo skutečně řídí. Poté si mohl řízení vyzkoušet Elther. Ten ale tlačil na páku delší dobu a větší silou, a proto se autopilot částečně vypnul a letadlo začalo velmi prudce zatáčet. Odstředivá síla zatlačila všechny do sedaček a ani první důstojník nemohl dosáhnout na páku, takže letadlo začalo padat. Poté zareagoval ochranný systém letadla, který se snažil vyrovnat rychlost, a všichni se dostali jakoby do stavu beztíže. Piloti pravděpodobně netušili, že se dá autopilot takto částečně vypnout, protože u starších strojů autopilot tuto funkci neměl. Po nějaké době se prvnímu důstojníkovi podařilo přitáhnout páku a letadlo začalo velmi rychle stoupat. Motory byly přetíženy a letadlo ztratilo vztlak. Nakonec se jim podařilo letadlo částečně dostat pod kontrolu, ale bohužel ne zcela. Jelikož netušili, jak vysoko jsou nad zemí a jakou rychlostí letí, nemohli adekvátně reagovat a letadlo se zřítilo do Krasnojarského pohoří. Všichni cestující na palubě zahynuli.
Závěr
Paradoxem je, že kdyby piloti nedělali nic a přenechali vše na starosti bezpečnostnímu systému, ten by si nejspíše s problémem poradil daleko lépe. Bohužel však výcvik ruských pilotů nebyl v té době příliš kvalitní.
Celá posádka letu Aeroflot 593 byla pohřbena v Moskvě na čestném místě vedle Černobylských hasičů.