Tragická letecká katastrofa: Let MS990 společnosti EgyptAir ztroskotalo v Atlantském oceánu, nikdo nepřežil
Mělo se jednat o běžný let z Los Angeles do egyptské Káhiry s mezipřistáním v New Yorku, ale vše se brzy zvrtlo. Ti, kteří se rozhodli 31. 10. 1999 nastoupit do letadla, již nejsou mezi živými. Aby se dobrali důvodu poruchy letadla, egyptská a americká vláda spolupracovaly. Co se tedy stalo?
Kvůli desetihodinovému letu byly přítomny dvě posádky
Letadlo bylo dodáno společnosti EgyptAir 26. září roku 1989 jakožto zbrusu nové letadlo. V letadle, když vzlétlo, se nacházely dvě posádky, jeden z pilotů se vracel domů, aby se mohl oženit.
Jelikož letadlo mělo letět přibližně deset hodin, byly přítomny dvě posádky, které se měly vystřídat. Těmto dvěma skupinám se říkalo AKTIVNÍ POSÁDKA a POMOCNÁ POSÁDKA. Aktivní posádka měla vzletět a letět dalších pět hodin, poté měla být vystřídána. Pomocná posádka měla letět tři až čtyři hodiny, dokud si aktivní posádka neodpočinula. Nicméně podle plánu to nešlo a pomocná posádka, přesněji první důstojník, vystřídala první skupinu již dvacet minut po odletu, i přes četné protesty.
Národnosti cestujících by se daly označit za multikulturní. Byla tam plná stovka Američanů, osmdesát devět lidí egyptské národnosti, dvacet jedna obyvatel Kanady, tři Syřané, dva lidé ze Súdánu, jeden Němec a jeden obyvatel Zimbabwe. Dohromady bylo 217 cestujících.
Ještě jedna zajímavost: Rodiny a přátelé obětí, kteří čekali v New Yorku, byli ubytováni v hotelu Ramada Plaza JFK, od této doby se hotelu přezdívá Hotel Zlomených Srdcí.
„Vkládám svou důvěru v Boha“ jako důkaz, že něco není v pořádku
Letadlo vzlétlo a o 24 minut později dosáhlo cestovní výšky. O čtyři minuty později kapitán začal potřebovat na záchod a odešel.
Vkládám svou důvěru v Boha,
v arabském znění توكلت على الله (arabsky Tawakkaltu ala Allah, avšak v egyptské arabštině použité pilotem se říká Tawkalt ala Allah), se začalo ozývat z úst druhého pilota, načež z nějakého důvodu ručně vypnul autopilota. Letadlo dle radarového hlášení zůstalo ve vodorovném letu následujících deset vteřin. Následně cestující mohli zažít stav beztíže, klapky obou motorů byly totiž převedeny na volnoběh. Zrovna pilotující kapitán se i přes tyto potíže dostal zpět do kokpitu. Letadlo však letělo tak rychle, že na takovou rychlost nebylo ani zkonstruováno. Druhý pilot krátce před touto dobou zamezil přívodu paliva do motorů. Kapitán, jako by si nebyl vědom, co se děje, zvýšil rychlost, avšak bezvýsledně.
Od této doby, v 1:50, černá skříňka letadla přestala reagovat. Následující informace byly vyňaty z radaru. O necelou minutu později letadlo zahájilo střemhlavý let, během něhož se od něho oddělil levý motor a další malé součástky. Následně letadlo zahučelo do oceánu. Poslední radarový záznam byl přeposlán v 1:52. Zemřelo všech 217 lidí.
Záznam z černé skříňky
Napřed se kapitán omluvil a odcestoval na záchod. Za třicet vteřin již druhý pilot vyřkl svůj citát v arabštině. Za minutu byl odpojen autopilot a druhý pilot opakoval, že vkládá svou důvěru v Boha. Autopilot byl odpojen ručně, protože v černé skříňce se neozývá upozornění o automatickém odpojení. Spoléhám na Boha se ozývá ještě šestkrát, poté se vrací hlavní pilot a soustavně se ptá, co se děje. Ptá se, zda první důstojník vypnul motory, a dává instrukce, jak celou situaci zachránit. Jak však vyplývá z radarů, cokoli řekl, to první důstojník nepodnikl.
Z černé skříňky nevyplynulo, že by mělo dojít k explozi.
Egypt vložil svou důvěru do USA
Jelikož letadlo bylo egyptské a ztroskotalo v mezinárodních vodách, měl Egypt právo zahájit pátrací operace. Neměl ale prostředky, a proto požádal o pomoc USA. USA se pustily do díla jen pár minut po ztrátě kontaktu letadla s radarem.
Teprve až nad ránem se Americe podařilo najít pár úlomků letadla. Záchranáři se nevzdávali, rozprostřeli se 26 000 km od nálezu úlomků v naději, že zachrání přeživší. To, že nikdo nepřežil, odhalila analýza DNA z ostatků z trosek i z později nalezeného trupu letadla na dně oceánském.
Ačkoli se původně věřilo, že druhý pilot provedl sebevražedný atentát, tato teorie nebyla nikdy stoprocentně potvrzena FBI. Důvod, proč druhý pilot takto reagoval, zůstává neznámý. Je však označen za viníka katastrofy, ale nikdo se nezmiňuje, zda pouze panikařil, či letadlo nechal spadnout úmyslně.
Hamdi Hanafí Taha v roce 2000 sdělil, že druhý pilot havaroval úmyslně, ovšem jelikož nemohl dokázat svá slova a navíc bylo velmi nepravděpodobné, že by o havárii letu cokoli konkrétního věděl, jeho slova skončila bez ohlasu.