Výklenkové kaple roztroušené po okolí Prahy jsou němými svědky časů minulých. Zapomínat bychom ale neměli

Výklenkové kaple roztroušené po okolí Prahy jsou němými svědky časů minulých. Zapomínat bychom ale neměli

Foto: Sefjo / Creative commons, CC-BY-SA

Publikováno:
3 min
Pamatujte, že každý komentář bývá zprávou o komentujícím.
Děkujeme za vaše komentáře.

Česká krajina je poseta malými i většími církevními památkami, které pomáhají určovat její neopakovatelný ráz. Nechybí ani v okolí Prahy. Až příliš často je ale míjíme bez povšimnutí, i když jsou naším pojítkem s minulostí.

Obsah článku
  1. Poutní trasa ke klášteru Hájek
  2. Poutní cesta, o níž psal i Jan Neruda
  3. Klášter Hájek

Poutní trasa ke klášteru Hájek

Lidé procházející některými okrajovými částmi Prahy a jejím okolím, např. Hostivicemi nebo třeba po Ladronce, mohou narazit na zdánlivě nelogicky umístěné stavby opukových výklenkových kaplí. Některé jsou v relativně dobrém stavu, jiné ve stavu o poznání horším. Jen málokdo z těch, kteří kolem nich procházejí, si ale položí otázky. O co se vlastně jedná? Proč stojí kaple právě tam, kde stojí? Jaká je jejich historie.

Člověk nemusí být v žádném případě věřícím, aby jej odpovědi na tyto otázky mohly a měly zajímat. Tyto na první pohled nijak monumentální a také nijak zvlášť zdobené kaple jsou totiž pozůstatkem staré poutní cesty vedoucí z Lorety na pražském Loretánském náměstí ke klášteru Hájek u Červeného Újezda, asi 15 km vzdušnou čarou od Pražského hradu.

Poutní cesta, o níž psal i Jan Neruda

To, co se zdá dnes zcela neužitečné a nelogické, bylo pro naše předky věcí zásadní důležitosti. Pouť ke klášteru byla velkou společenskou událostí, která spojovalo tehdejší obyvatele Prahy i jejího okolí. Ne náhodou takovýto průvod zmiňuje i Jan Neruda v jedné ze svých povídek s názvem Pan Zeiler. Ten byl mimochodem organizátorem a předříkávačem těchto náboženských procesí.

Klášter Hájek

Jak již bylo zmíněno, poutní cesta končí v klášteru Hájek má také loretánskou kapli, postavenou v roce 1625. Velmi brzy po svém vysvěcení se stala poutním místem, kde se lidé setkávali a prakticky se tvořila tehdejší společnost. Cestu z Loretánského náměstí na Hájek lemovalo dvacet zmíněných kaplí, dnes jich je o poznání méně a cesta již vás kolem nich neprovede. Občas je třeba hodně invence, abyste se k některé z nich vůbec dostali, to ale neznamená, že po alespoň zhruba stejné cestě nemůžete vyrazit na příjemný nedělní výlet.

U vzpomínky na význam náboženských poutí pro naše předky to ale nekončí. Po roce 1950 byly v klášteře Hájek internování a vězněni řeholníci ze zrušených klášterů a nedaleko odtud vzniklo navíc později i tajné vojenské zařízení. I to je nedílnou součástí naší historie, kterou si je třeba připomínat.

Nenápadná kaple, kterou v každodenním shonu míjíme bez povšimnutí a zamyšlení nás tak může zavést do různých historických epoch, k Janu Nerudovi i zločinům komunistického režimu. A právě proto bychom neměli podobná místa jen tak přecházet, ale naopak se nad nimi alespoň občas zamýšlet.

Reklama
Zdroje článku:
Reklama