Z Čecha pivaře se stal Čech vinař. Vína vypijeme za 400 Kč měsíčně!

Z Čecha pivaře se stal Čech vinař. Vína vypijeme za 400 Kč měsíčně!

Foto: Slawomir Fajer / Shutterstock

Aktualizováno:
2 min
Pamatujte, že každý komentář bývá zprávou o komentujícím.
Děkujeme za vaše komentáře.

Česká republika je známá po celém světě pro svoji „pivní kulturu“ a lásku k pivu. Nové studie ukazují, že víno je ve skutečnosti nejoblíbenějším nápojem ve středoevropském „ráji piva“.

Obsah článku
  1. Víno oblíbenější než pivo
  2. Podpora lokálních výrobců
  3. Vede bílé
  4. Měsíční útrata
  5. Spotřeba alkoholu
  6. Covid zaúřadoval

Víno oblíbenější než pivo

Podle průzkumu agentury Focus pro místní Vinařský fond konzumuje víno 73 % dospělých Čechů, oproti 65 % milovníků piva.

Z hlediska celkového objemu však pivo - obvykle podávané v půllitrových lahvích, plechovkách nebo sklenicích - zcela přirozeně zůstává nejvíce konzumovaným alkoholickým nápojem v České republice.

Podpora lokálních výrobců

Podle ředitele Vinařského fondu Jaroslava Machovce jsou čeští konzumenti vína připraveni platit vyšší ceny na podporu domácích výrobců. Tři čtvrtiny z nich dávají přednost místním českým a moravským vínům.

Vede bílé

Většina Čechů, kteří pijí víno, upřednostňuje bílé (54 %) - zejména polosuché - mnohem populárnější než červené (15 %) nebo růžové (6 %). Čtvrtina z nich prohlašuje, že nemá žádné konkrétní preference.

Víno se už i u nás dere do popředí. Fotka od Jantira Namwong / Shutterstock

Měsíční útrata

Češi v průměru každý měsíc utratí za víno kolem 400 Kč (přibližně 16 EUR), což je jen o 25 Kč více než v předchozím průzkumu před čtyřmi lety.

Průzkum agentury Focus byl loni proveden na reprezentativním panelu více než 1 200 dospělých Čechů.

Spotřeba alkoholu

Z hlediska celkové spotřeby alkoholu se Česká republika umístila na 4. místě mezi vyspělými ekonomikami světa (11,6 litrů čistého alkoholu na obyvatele), což podle OECD překonala pouze Litva, Rakousko a Francie. Místní studie z roku 2019 zjistila, že přibližně 10 % Čechů lze považovat za „rizikové“ nebo „nadměrné“ pijáky.

Covid zaúřadoval

Velcí producenti i menší mikropivovary byli těžce zasaženi pandemií COVID-19, opakovaným zavíráním obchodů, barů a restaurací a klesajícím počtem turistů, což u velkých pivovarů znamenalo pokles tržeb o 20 30 % a více než 50 % u minipivovarů.

Podle České asociace pivovarů a sladoven se odhaduje, že v roce 2020 poklesl prodej točeného piva v České republice o 30 %.

Reklama
Zdroj článku:
Reklama