Zájmena Vy, Váš, nebo vy, váš v dopisech a emailech? Naučte se je konečně správně používat. Už to není jako dřív
Pravidla českého pravopisu jsou sice v používání velkých či malých písmen u osobních a přivlastňovacích zájmen vcelku benevolentní, ale existují základní doporučení k jejich používání. Vše se odvíjí od míry úcty, kterou chováte k adresátovi či adresátům, kterých se zájmena v oslovení týkají.
V dopisech píšeme Vy, Váš, a to ať už se obracíme na jednu osobu, nebo na více osob. Velké počáteční písmeno můžeme použít i v případě tykání: Ty, Tvůj. Velkým písmenem vyjadřujeme zdvořilost a úctu k adresátovi. Malým písmenem se naznačuje soukromý, důvěrný charakter dopisu, radí ve své službě veřejnosti formou jazykové poradny Ústav pro jazyk český Akademie věd ČR. Její motto je výstižné: „Komu není v češtině rady, tomu můžeme pomoci.“
Pojďme si tedy shrnout to, co na to říká Ústav pro jazyk český a Pravidla českého pravopisu v podání Petra Loukoty, který provozuje web Vasetexty.cz.
Velké písmeno vyjadřuje úctu
„Upozorňujeme, že tvary osobních a přivlastňovacích zájmen Vy, Vám, Váš píšeme jako vyjádření úcty a zdvořilosti v dopise vždy s velkým počátečním písmenem, ať píšeme jednotlivci, několika osobám, nebo kolektivu.“
Velkým písmenem tedy nic nezkazíte, protože je chápáno jako projev úcty a vlastně vyjadřuje, že si adresáta či adresátů vážíte. „Rozhodně tedy není pravda, že v případě více adresátů je třeba psát malé písmeno. Nic takového pravidla neříkají. A neříkají ani nic jiného než výše uvedené. Čili vše ostatní je na nás,“ naráží na pravděpodobně starší zažitou „praktiku“ Petr Loukota.
Velké písmeno se používá při soukromé komunikaci (dopis, email, SMS, Facebook), pokud si adresáta vážíte a chcete mu to dát najevo. Proveďte tak i v případě, že je adresátů více. Při komunikaci s nadřízeným, autoritou, zákazníkem apod. je psaní velkého písmene vhodné a doporučené, radí Loukota.
Texty určené široké veřejnosti
Použití velkých písmen závisí na konkrétní situaci a na tom, jak ji vnímáme. V reklamních textech, které jsou cílené na konkrétní zákazníky, může velké písmeno vyjadřovat úctu a profesionalitu. Naopak v textech pro širokou veřejnost nebo v článcích může velké písmeno působit nepatřičně, ba dokonce komicky. Pravidla českého pravopisu v tomto ohledu nedávají jednoznačný návod, takže záleží na našem úsudku. Důležité je přizpůsobit styl tomu, koho oslovujeme a jaký dojem chceme vytvořit.
Rozhodně malé
V případě použití zájmen sebe, svůj, sobě apod. se píše vždy malé písmeno, to znamená, že nevyjadřujeme úctu sami sobě.
Rozhodně nestřídat
Ať už se rozhodnete jakkoliv, písmena zásadně nestřídejte. „Nemůžete mít polovinu dopisu, webu, čehokoliv tak a polovinu jinak. To už by správně nebylo a jednalo by se o stylistickou chybu,“ upozorňuje Petr Loukota.